Alternator je električni generator i koristi se za pretvaranje mehaničke energije u naizmeničnu struju.

Struja se stvara u stacionarnim namotima statora rotirajućim magnetskim poljem rotora. Alternator je izvor energije u motornim vozilima – puni bateriju.
Prvi generator izgrađen je 1891. godine i patentirao ga je čuveni srpski naučnik Nikola Tesla.
Danas većina automobila ima generatore naizmenične struje, dakle alternator; oni su jači i već pri najmanjem broju okreta daju dovoljno struje za punjenje akumulatora.
Budući da je za punjenje akumulatora potrebna jednosmerna struja, svi alternatori imaju još i ispravljač koji pretvara naizmeničnu struju u jednosmernu.
Ispravan rad alternatora možemo pratiti na instrument table gde se nalazi kontrolna lampica. Kontrolna lampica je crvene boje i njeno paljenje tokom rada motora donosi opasnost.
Paljenje kontrolne lampice je znak da hitno treba nešto poduzeti u suprotnom će automobil stati, a na motoru se pojaviti šteta.
To može biti bezazleni kvar, zbog lošeg kontakta, ali i potpuni prestanak rada alternatora, kad akumulator samostalno može isporučivati struju samo neko kraće vreme zavisno o njegovom kapacitetu.

Kratki spoj statora
Tokom rada, u statoru se stvara struja. Jedan od uzroka kratkog spoja može biti prekoračenje struje koja teče kroz namotaj. Osim toga, u akumulatorskim ćelijama može doći do kratkog spoja, preopterećenja u instalaciji vozila ili, ređe, može doći do mehaničkog oštećenja izolacije namotaja. U statoru rotor proizvodi struju – njegov rad stvara magnetsko polje, a pokreće ga radilica. Nedostatak u ovom delu povezan je sa trošenjem kliznih prstenova koje prenose struju iz regulatora (elementi odgovorni za protok struje). Uzroci ovog kvara najčešće su trošenje materijala tokom rada. Regulator napona oštećen ili je pregorio
Elektronički modul je složen element, mikroprocesorski kontroler sa završnim elementom PWM (Pulse Width Modulation), pa postoji mnogo mogućnosti oštećenja. Jedan od najčešćih razloga je prekoračenje ograničenja struje PWM tranzistora ili mehaničko oštećenje modula (bez lemljenih ili zavarenih spojeva) i istrošene četke koje prenose struju do rotora. Neispravni ležajevi alternatora
Kvar se može prepoznati po glasnom radu i povećanju buke i povećanje brzine motora. Razloga može biti mnogo – od čistog trošenja dijelova, do loše kvalitete materijala, do vanjske kontaminacije. Neugodna buka također može nastati istrošenom remenicom, koja će također oštetiti klinasti remen. Kao rezultat dulje uporabe, pojas se može slomiti i izložiti korisnika automobila visokim troškovima.
Današnjim alternatorima upravlja digitalni signal, pa njihova kontrola kvalitete zahtijeva najmodernije strojeve. Za svaki problem pri punjenju ili pokretanju vozila treba se posavjetovati sa stručnjakom u automehaničarskoj radionici. Svaki od gore navedenih kvarova zahtijeva dijagnostiku, pa čak i najmanju grešku ne treba olako shvatiti.
No comments:
Post a Comment