Drugim rečima, u zavisnosti od vrste naftnih derivata, u ceni više od 50 procenata čine državna zahvatanja.

Upravo zbog toga Udruženje naftnih kompanija Srbije (UNKS) uputilo je Ministarstvu finansija predlog o izmeni akcizne politike oporezivanja goriva o kome će se tek detaljnije razgovarati.

 FOTO: CIN / RAS SRBIJA

Dok do razgovora ne dođe, u Srbiji će, prema podacima sajta GlobalPetrol Prices, od 20. septembra, samo Grci i Hrvati iz bližeg okruženja plaćati skuplje dizel.

Situacija je nešto bolja kod benzina, odnosno tu nismo u samom vrhu po ceni u regionu jer skuplje od nas litar plaćaju Albanci, Crnogorci, Hrvati, Grci Ipak, Austrijanci, Mađari, Rumuni, Bugari, Makedonci, državljani BiH, Slovenci i ovaj derivat plaćaju jeftinije od nas.

Da li će se to desiti nakon što Ministarstvo finansija razmotri predlog UNKS-a o izmeni načina oporezivanja goriva za sada je neizvesno ali ono što je izvesno to je da dosadašnja politika treba da se preispita i uskladi sa direktivama EU u ovoj oblasti.

Cena dizela u regionu u evrima

  • Severna Makedonija 1,006
  • BiH 1,103
  • Bugarska 1,107
  • Rumunija 1,179
  • Crna Gora 1,210
  • Austrija 1,259
  • Mađarska 1,276
  • Slovenija 1,324
  • Albanija 1,377
  • Srbija 1,383
  • Grčka 1.403
  • Hrvatska 1.404

To misli i Tomislav Mićović, generalni sekretar UNKS-a koji za “Blic Biznis” ne želi još da otkriva u kom pravcu idu pregovori sa Ministarsvom finansija.

- Ono što mogu da kažem to je da akciznu politiku treba menjati, jer osim većih prihoda u budžet, velike fiskalne i parafisklalne obaveze, proizvode i ozbiljne negativne efekte, pre svega za privredu. Snižavanje akciza bi omogućilo rasterećenje domaće privrede i njenu veću konkurentnost - navodi Mićović.

Cene benzina u regionu u evrima

  • Bugarska 1,134
  • BiH 1,167
  • Severna Makedonija 1,185
  • Rumunija 1,204
  • Slovenija 1,278
  • Mađarska 1,298
  • Austrija 1,321
  • Srbija 1,375
  • Albanija 1,385
  • Crna Gora 1,390
  • Hrvatska 1,450
  • Grčka 1,702

Sličan stav ima i Goran Radosavljević iz Nacionalnog naftnog komiteta Srbije koji navodi da mnoge od zemalja regiona imaju značajno nižu akcizu na gorivo ali i druga zahvatanja od nas, što im daje prostor da mogu u maloprodaji da budu jeftinije.

- Ovo nije prva inicijativa koja je pokrenuta, bilo ih je i ranije. Ne znam kako će se okončati ali znam da u odnosu na zemlje u našem neposrednom okruženju, pre svega kada je u pitanju dizel, koji učestvuje u 60 posto potrošnje i pokreće ekonomiju, imamo najveće ukupne dažbine. Dažbine ne benzin su nešto ispod evropskog proseka i na trećem su mestu u odnosu na zemlje u okruženju - navodi Radosavljević za “Blic Biznis”.

Kako navodi, takva situacija nije dobra jer u tom slučaju nismo konkurentni, "pa smo došli u situaciju da pored naših građana u pograničnim područjima, gorivo u drugim državama toče i oni koji su u tranzitu, što ranije nije bio slučaj.Ipak, ako se neke dažbine ukinu, moraće verovatno da se na drugi način nadoknade". Ugalj je mnogo veći zagađivač nego što su naftni derivati pa možda bi se moglo razmišljati da se on oporezuje - navodi Radosavljević.


Inače, Ministarstvo finansija je najavilo da će razmatrati predlog UNKSa za smanjenja dažbina na derivate nafte, što bi značilo, da ako se nađe adekvatno rešenje,moglo bi da gorivo na pumpama bude jeftinije.